Torsdag, Fredag, Lordag, Sondag, Mandag

Nara och kara, hej!
Just nu sitter jag och Julia pa backbacker hostel i Hanoi. Vadret ar piss, kallt och blasigt men nu ar det bara en dag kvar sedan satter vi oss pa en 28 timmars bussresa till varma Laos. Och gissa vem vi ska hamta upp imorgon klockan 10 pa flygplatsen? Jo, tok-tina!

Torsdag, sista heldagen i den underbara lilla staden Hoi An. Bade jag och Julia alskar Hoi An. Helt underbart. Vi hyrde cyklar, heldag for 20.000 dong, dvs typ 7 svenska kronor. En heldag pa cykel genom Hoi Ans gator, det ar nagot vi kan rekommendera. Helt underbart. Kvallarna i Hoi An ar otroligt lugna, marknader och mysiga ljusdekorationer. Mmm....

Fredag morgon vaknar vi upp med sol! Sol sol sol! och ja.. klockan halv 1 ska vi satta oss pa bussen och aka sittbuss till Hue, sedan byta buss till en sovbuss upp till Hanoi. Sittbussen till Hue var rolig och farlig pa samma gang. Busschaufforerna kor som tokar genom byar och dal. Haha, dar satt 6 stycken tjejer langst fram i bussen med hjartat i halsgropen, ibland kunde vi aven skrika lite hogt men det var roligt. Otroligt fint landskap hela vagen.

Bussbytet blev desto battre. Jattetrevlig, frasch sovbuss med tvapparater och en fungerande luftkonditionering. Dock hade vi oturen att vara sist in i bussen sa spridda skurar blev det i bussen. Jag, Camilla och Lotta fick den sjalvklara oturen att hamna langst bak i bussen, langst in, i ett litet hal och var absolut narmsta sovkompis var bajja-majjan. Det roliga var att vi inte ens kunde sitta rakt upp i bussen men vi hade roligt enda.

Tidig lordagmorgon kom vi fram till Hanoi. Alla tjejerna hade sovit bra, aven Julia fast hon tjaffsade lite smatt med en annan turist om fotutrymmet. Kallt var det och hungriga var vi sa frukost lyxade vi till oss pa ett valdigt fint och exklusivt stalle mitt in the old quarter i centrala Hanoi. Dar borjade vi smida vara planer. Forsta stoppet blev Laos ambassad for att fixa visum, stangt var det och fram och tillbaka men sedan tog vi en lokalbuss till Halong City. Bussresan tog cirka 4 timmar men det var verkligen en upplevelse att aka lokalbussen. Bara vietnameser som petar sig i nasan och man proppar mer an garna in sa manga som mojligt i bussen aven fast sittplatserna ar slut. Men det ar ju charmen i det hela.

Vid 5 kom vi fram till ett halvsoligt Halong City.

Sondag! Dags for en battur. Vi blev hamtade fran hotellet klockan halv 1 pa eftermiddagen och akte sedan ut till hamnen for en trevlig battur mot HalongBay. Supervackert, helt sjukt! Dock nastan alldeles for kallt. Vi kladde oss med allt vi hade bara for att inte frysa men ack och ve, det gjorde aven syfroken Julia.

Idag mandagmorgon, efter en lang diskussion med vietnameser som blaste oss pa pengar akte vi raka vagen till Hanoi. Vart backpackar hostel ar jatte trevligt, vi far dricka sa mycket ol vi bara vill gratis fran klockan 7-8 pa kvallen och aven frukost. Vilken lycka! Imorgon som sagt hamtar vi upp Tina. Stackarn som har rest i manga timmar far en trevlig bussresa pa kopet. Da tackar vi vietnam for de nastan tva veckorna med en liten snabb summering:

Vietnam ar ett underbart land. Trist bara att vi hamnade i lagsasong. Allt som allt har varit super. Trafiken ar dock helt rubbad, stangt hoga tutor och skrikande manniskor. Jag och Julia sager sahar, Nha Trang & Hoi An vagde upp hela vistelsen i Vietnam.

Nasta stopp: LAOS! Har kommer vi!!